Re: [eleg-projekt] Skiss av hur en fri och öppen e-leg-lösning skulle kunna fungera

Hej,

Det låter bra tycker jag och jag har lite fler tankar kring det tekniska nedan men jag tror inte att det är det primära problemet att lösa.

> Svea skickar först sin eleg-cert-fil till
> TredjePart och säger därmed "jag är Svea Svensson med personnummer
> 12345678". TredjePart vet i det läget inte om det verkligen är Svea
> eller om det är någon annan som skickat eleg-cert-filen, men Svea kan
> bevisa det genom att utföra operationer som bara är möjliga för den som
> har hennes privata nyckel.

Jag tror att det här kan vara en av de mer komplicerade problemen att lösa på ett sätt som inte är jättelätt för scammers att lura folk genom.
Även fast kanske inte alla kommer använda det här tror jag att man inte kan förvänta sig att alla som använder den här lösningen ska förstå de tekniska detaljerna.

Det är lite det här Mobilt BankID har haft problem med, t.ex:
Scammern ringer och säger "jag är från Bank AB, vi behöver verifiera information, kan du identifiera dig i bankid?".
Kunden öppnar sedan BankID och ser bara att det står att de ska identifiera sig hos BankAB och inget annat.

Detta har blivit lite bättre med hjälp av QR-koder men det är ändå något jag tror man behöver fundera en del på.

Tekniska tankar:

Jag tänker att X.509 certifikat antagligen skulle passa bra här och så används det redan inom liknande områden som  t.ex. pass och BankID.

Det finns flera olika sätt man skulle kunna specificera personnummer eller andra identifiers i ett X.509 certifikat, som t.ex. en extension eller ett attribut i "subject distinguished name".

Relevant RFC: https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc5280

Översättning av termer (SSI -> PKI):
"verifiable credential" -> "subscriber certificate"
"issuer" -> "issuer"
"holder" -> "subject" eller "subscriber"
"verifier" -> "relying party"

-Cynthia