Re: [eleg-projekt] Finansinspektionen GD om BankID/e-legitimation

Hej Cynthia,

Tack!

Källan är DN debatt men den har jag inte tillgång till, men jag tror jag har hittat vilken det är ifall någon som har tillgång vill titta.

https://www.dn.se/debatt/bank-id-och-e-legitimation-behover-fa-statlig-tillsyn/ <https://www.dn.se/debatt/bank-id-och-e-legitimation-behover-fa-statlig-tillsyn/>

Här är ett intressant stycke, en av punkterna som föreslås:

"6. Sätt bank-id och andra privata e-legitimationer under statlig tillsyn eller skapa en statlig e-legitimation. Sverige är ett av de få länder i EU som inte har en statlig e-legitimation. I stället finns bank-id, en tjänst i privat regi som används av över 90 procent av alla svenskar över tolv år. Bank-id är därmed en samhällsviktig tjänst. En cyberattack som slår ut bank-id kan få allvarliga konsekvenser för flera delar av det svenska samhället, inte bara betalningstjänster. Det motiverar att statens tillsyn av bank-id och andra liknande verksamheter kraftigt stärks."

I en annan del av artikeln står det: "Det behövs dessutom bättre kontroll över företag som lagt ut kritiska delar av sin it-verksamhet på under­leverantörer. För denna ambitions­höjning behöver Finansinspektionen mer resurser."

Där skulle man kunna lägga till att det är minsann inte bara företag som lagt ut kritiska delar av sin it-verksamhet på under­leverantörer, utan det har även staten själv gjort.

Bra i alla fall att det här uppmärksammas, även om fokus verkar ligga helt på säkerhet och inte på frihet eller öppenhet.

/ Elias

Listan för diskussion om fri och öppen e-legitimation är öppen för alla.
Arkiv: https://lists.dfri.se/eleg-projekt/