Re: [DFRI-listan] Nätneutraliteten

Hej,

Konsumenter måste först och främst rösta med plånboken.
För att de ska kunna göra det krävs konsumentinformation, t.ex är ett första steg en "varudeklaration". Vår regulator PTS kräver en sån här numer av operatörerna (efterlevs den?).

Det som jag inte sett än är en website som jämför olika operatörers kontantkort och abbonemang map. trafikmängder, hastigheter och QoS- och blockerings-profiler. Ie, vad för shaping av olika protokoll som förekommer samt vad för portar/protokoll som helt sonika är blockerade.

Jag vet att .SE gjorde en minimal sådan undersökning (få protokoll) av mobiloperatörer, men de publicerade inte resultaten av vänlighet till operatörerna för de var inte så goda.

Jag tror en oberoende tjänst skulle göra mycket bra att crowdsourca den här informationen, men det kräver definitivt att kod exekveras på klienten i en avsevärt större utsträckning än HTTP PUT / HTTP GET... Så en start kan ju vara att undersöka lite vad för neutralitetsdetekteringsprogram det redan finns. Netalyzr t.ex ger vissa svar om grundläggande funktion på en anslutning, men testar bara en droppe i havet av alla protokoll som behöver scannas, IMHO.

Mina två ören i frågan,
Vänligen,
Martin