Re: [DFRI-listan] Data Protection Regulation (DPR) / Dataskyddsförordningen / Data protection directive (DPD)

Allt är rätt Andreas :-)

Den som vill läsa förordningen parallellt med direktivet på svenska kan med fördel göra det i en java-enabled modern browser som typ iceweasel med Pippi Longstrings fina markup av textsträngar som är samma i båda texterna (det tar ett tag att ladda, så vänta i nån minut tills texten börjar bli gulmarkerad):
Direktivet (DPD): http://pippi.euwiki.org/doc/CELEX:52012PC0010:SV
Förordningen (DPR): http://pippi.euwiki.org/doc/CELEX:52012PC0011:SV
Jag rekommenderar att börja läsa artikel ett, sen artikel ett och artikel två, sen artikel ett och artikel två och sen tre, och upprepa så vidare i högst 15 minuter:
Artikel 1 Syfte och mål (DPD)
1. I detta direktiv fastställs bestämmelser om skydd för enskilda personer med avseende på behandling av personuppgifter som utförs av behöriga myndigheter i syfte att förebygga, utreda, avslöja eller lagföra brott eller verkställa straffrättsliga påföljder.

Artikel 1 Syfte och mål (DPR)
1. I denna förordning fastställs bestämmelser om skydd för enskilda personer med avseende på behandlingen av personuppgifter och om den fria rörligheten för personuppgifter.
Det går lika bra att läsa det här på engelska såklart. Eller grekiska, om det skulle kännas mer adekvat. Byt bara suffixet mot EN (eller EL) i pippilänkarna ovan.

EDRi har jobbat på för att fixa bägge så att det inte blir sämre i EU än det är nu. Rent konkret innebär det att dom (eller "vi", eftersom DFRI är medlem i EDRi) har lagt ändringsförslag, eller förbättringsförslag till texten. Ni som kommer ihåg telekompaketet minns säkert "138an". Det var just ett sånt ändringsförslag. Eller "amendment" som jag säger för att jag fått EU-skador på hjärnan.

Standardformatet för ändringsförslag skapas av applikationen at4am. Det är där alla som jobbar med amendments i parlamentet lägger sina ändringsförslag. EDRI's amendments till DPR* i at4am finns som en fin pdf här: http://dpreform.files.wordpress.com/2012/12/edris-suggested-amendments-general-data-protection-regulationv3a.pdf

Jag rekommenderar varmt att läsa ändringsförslagen till artiklarna efter dom 15 minuternas läsning av pippi-markerad källtext jag nämnde ovan. Det är snabbaste vägen, tror jag, till att få grepp om vad som allt kommer att kretsa kring de kommande månaderna.

mvh

//Erik

*) Det kommer snart en motsvarade version för DPD.