From: Linus Nordberg [linus@xxxxxxxxxxx]
Sent: Wednesday 18 March 2015 23:51
To: listan@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [DFRI-listan] Om fri programvara och öppna standarder i EU-parlamentet

Hej listan!

Här en studie framtagen på uppdrag av den gröna gruppen / EFA som
handlar om fri programvara och öppna standarder i EU-parlamentet:

  http://www.greens-efa.eu/fileadmin/dam/Documents/Studies/Ensuring-Utmost-Transparency--Piana-Oberg-Korff.pdf

Jag har bara skummat den än så länge men jag tror att jag kommer att
läsa igenom i hopp om att lära mig två saker.

Först det här med EU-maskineriet. Eftersom jag har funderat mycket på
och kan en del om fri programvara och öppna standarder så kanske det här
är ett sätt för mig att, lite baklänges, lära mig något om EU.

Men framför allt hoppas jag att hitta resonemang och formuleringar som
sätter ord på det jag alltid trott mig veta, att det är fullkomligt
idiotiskt att använda gemensamma resurser, a.k.a. skattemedel, för att
betala för stängd programvara. Inlåsningseffekten är bara den första,
uppenbart galna, utkomsten av att göra så. Ser fram emot att få fler
argument på ett språk som vissa viktiga personer förstår.