[DFRI-listan] Intressant inlägg i debatten om massövervakning mot terrorism

Intressant läsning som berör kryptering och individens frihet vs terrorismhotet:

http://techcrunch.com/2015/11/17/the-blame-game/

Ha en trevlig läsning! Den var bra och aktuell efter massmorden i Paris och den debatt som alltid uppstår efter den typen av hemska dåd.

För den som vill använda krypterad kommunikation för att slippa övervakning som strider mot de mänskliga fri & rättigheterna så kan jag rekommendera följande jämförelse:
https://www.eff.org/secure-messaging-scorecard

Sprid gärna info i era vänkretsar om de bättre apparna i listan. Skyddandet av privatlivet är något som jag tror måste komma från oss medborgare, stora företag och stater kommer sannolikt inte verka för våra mänskliga fri- & rättigheter stärks på informationsområdet eftersom information leder till makt, och väldigt få lämnar frivilligt bort makt. Så kryptering behöver vi nog dessvärre lobba för själva som gräsrötter och sprida kunskap om.

Observera att jag inte är emot övervakning av "grova kriminella", "spioner" eller "våldsbejakande extremister" som vill inskränka andras mänskliga fri- & rättigheter. Bara för att jag ibland argumenterar för att alla egentligen borde kommunicera krypterat by default, betyder inte det att jag vill hindra polis/militär från att göra sitt viktiga jobb, jag menar bara att de kan göra ett bra jobb utan att inskränka vanligt folks mänskliga fri- & rättigheter (genom att lagra, söka igenom och ev. läsa vår kommunikation utan att det finns någon misstanke om allvarliga brott).

/David