Re: [DFRI-listan] Zoom och distansarbete

Hej!

Har kört några skarpa möten med Jitsi, fungerar klockrent även över 4G. Ej testat med fler än 2 samtalsparter.

Tack för input!

Johan

29 mars 2020 17:20 av mattias@xxxxxxx:
Många norska skolor har börjat använda norska Whereby (tidigare appear.in) som Patrik nämnde. Dock har det uppkommit iaf ett fall av säkerhetsproblem med Whereby som nämns i artikeln nedanför. Vem som helst verkar kunna gissa sig in i ett undervisningsrum. Efter konsekvenser från det har en skola därför bytt till Microsoft Teams.

"Videoundervisning avbryts efter problem med blottare"
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.732489/videoundervisning-blottare

Microsoft Teams hade tidigare liknande problem med obehöriga som kunde chatta med minderåriga elever i skolor i Stockholms stad. Vet inte om det är åtgärdat sen det blåste upp.

Om du kör Jitsi Meet är det därför också bra att sätta ett namn på rummet som är svårt att gissa sig till och/eller ett lösenord på rummet för att rätt deltagare ska kunna komma in.

Vh
Mattias

On March 27, 2020 11:35:41 AM UTC, Johan Forngren <johan@xxxxxxxxxxx> wrote:
>Hej!

>Tack för alla svar och engagemang. Jag har börjat experiementera lite på egen hand med Jitsi och Jami, vilka verkar vettigast. Är det någon som vill tekniktesta har jag några timmar nu på eftermiddagen med 4G och skakigt publikt wifi.

>Johan
>23 mars 2020 22:16 av patrik@xxxxxxxxxxxx:
Inte fri programvara som efterfrågades i den ursprungliga posten, men kanske kan vara till nytta i dessa tider än då (som ett alternativ till Zoom?).

Såg nyss https://whereby.com/, gratis för upp till 4 deltagare verkar det som (har inte testat själv)

Norskt företag bakom, startade för flera år sedan under namnet appear.in, testade det då och det fungerade bra vad jag kommer ihåg. Mer på https://whereby.com/information/about-us/

// Patrik

On 2020-03-22 16:25, Johan Forngren wrote:
Hej!

Första posten på listan, hoppas jag gör rätt.

Jag behöver samverka i 1-till-1-möten med en person som idag kör zoom. Jag gå över till något som är bättre ur integritetssynpunkt och gärna såklart FOSS.

Det viktigaste är att vi kan se och höra varandra, övriga mötesfunktioner ses mest som en bonus. Vi behöver kunna använda både datorer och mobila enheter (android + ios) som plattformar så signal går tyvärr bort. Har ni tips på vettig programvara?

Jag har fått upp ögonen för jitsi meet och jami, men inte testat någon skarpt.

Är det någon som kan tänka sig ett kort tekniktest-samtal för att se om det fungerar, eller också är nyfiken på att testa olika lösningar?

Johan

Mar 17, 2020, 16:09 by jonathan@xxxxxxxx:

Hej!

Ja det är glädjande att företag inser att det faktiskt är möjligt
att anställda kan arbeta på distans! Vilka möjligheter det kommer
att skapa!
Tyvärr så tar ju icke-fria tjänster såsom zoom, hangouts, webex mm
väldigt mycket utav kakan när det finns alternativ som faktiskt
fungerar.

Jitsi - Enklare att använda än zoom och webex, då man slipper
installera mjukvara som behövs för att tjänsten ska funka.
Man kan enkelt skapa ett rum och bara skicka en länk för att bjuda
in vänner eller kollegor till möte. Tillexempel:
https://meet.jit.si/dfri .
Dessutom kan du själv slänga upp en Jitsi server som några bekanta
mig har gjort: https://talk.snopyta.org/dfri

Nexcloud Talk - Har man en Nextcloudserver i företagen så tar det
cirka en minut att spinna upp en Nextcloud Talk tjänst, det är bara
att installera appen och så kör!

Viktigt att tänka på, är dock att man använder STURN och TURN
servrar som man litar på, många väljer att självhosta egna instanser
utav Jitsi/Nextcloud Talk men använder fortfarande Google's
STUN/TURN servrar, vilket förstör hela syftet med att självhosta.

-- Jonathan Sélea

PGP Key: 0x8B35B3C894B964DD
Fingerprint: 4AF2 10DE 996B 673C 0FD8 AFA0 8B35 B3C8 94B9 64DD

On 2020-03-17 15:52, Patrik Wallström wrote:

I ljuset av det ökande distansarbetet i och med Covid-19, så har
vi allt
fler användare av konferensprogramvaror. Zoom verkar t.ex. vara
populärt. Men det verkar lida av en hel den privacy-problem:
https://www.vice.com/en_us/article/qjdnmm/working-from-home-zoom-tells-your-boss-if-youre-not-paying-attention

Men vilka fria programvaror finns det som funkar bra? Jitsi är
ju ett
rimligt alternativ, men är det tillräckligt användarvänligt?
https://jitsi.org/
https://meet.jit.si/

/ Patrik

-- DFRI-listan är öppen för alla.