[DFRI-listan] Integritetsvänlig identifiering

Jag behöver lite hjälp med att resonera kring vad som är det mest integritetsvänliga sättet att identifiera sig på distans.

Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) så har jag ju rätt att få ut mina personuppgifter från en organisation som behandlar dem. Det är då rimligt att jag måste identifiera mig, så att inte uppgifterna lämnas till någon annan än till mig.

BankID är ju smidigt men ger samtidigt bankerna information om när och till vem jag identifierar mig. Det förekommer (kanske främst i andra länder) att de vill ha ett foto av din legitimation men detta foto kan ju hamna i orätta händer och då missbrukas.

Vad är egentligen det mest integritetsvänliga sättet att identifiera sig?

Peter.--
Arkiv: https://lists.dfri.se/listan/