Re: [DFRI-listan] Projekt-förslag: Driv på för fri och öppen lösning för svensk e-legitimation (alternativ till BankID)

Hej,

Tack alla som svarat om e-legitimation, väldigt roligt med så många kloka och intressanta synpunkter!

Med så många engagerade borde det finnas bra möjligheter att få igång ett DFRI-projekt om det här. Jag pratade igår med Mattias om vad som kan vara nästa steg och kom fram till att det kan vara bra att ha ett möte som en sorts projekt-start:

Tid: onsdag 15 september klockan 19:00-20:30

Plats: https://jitsi.eliasrudberg.se/e-id-meeting (det är min egen jitsi-server utan spårning och sådant)

Vem kan vara med: alla som är intresserade av att delta i ett projekt om e-legitimation

Planen är att vid det mötet kan vi komma överens om att starta projektet och vi kan diskutera bland annat de olika punkterna här: https://www.dfri.se/projekt/projektguide-och-kriterier/

Så skriv upp den 15 september 19:00 i kalendern, hoppas att så många som möjligt kan vara med då. Förhoppningsvis kan DFRI-styrelsen sedan besluta att starta projektet som ett officiellt DFRI-projekt.

Tack igen för alla kloka svar, hoppas vi ses på mötet!

Vänliga hälsningar
Elias

PS
När det gäller Self-Sovereign Identity (SSI) som bland annat Haro tog upp har jag precis skaffat en nyutkommen bok om det, "Self-Sovereign Identity: Decentralized digital identity and verifiable credentials" (2021) av Alex Preukschat och Drummond Reed. Har inte hunnit läsa ännu, men SSI verkar väldigt intressant och relevant för det här projektet och jag hoppas hinna läsa och lära mig mer om det före mötet. Boken tar också upp SSI kopplat till eIDAS.