Re: [eleg-projekt] Hur kommer vi fram till gemensam problembeskrivning?

Här finns ramverket för granskning inför utdelning av kvalitetsmärket "svensk e-legitimation": https://www.digg.se/digital-identitet/e-legitimering/tillitsnivaer/tillitsramverket.

Vad gäller att köpa en telefon för tester så kan jag bekräfta att det går att ringa/smsa med Pinephone, som är betydligt billigare än en librem.

--
Mvh,
Mattias Rubenson

[...]
Alla användare måste ha flera alternativ.
[...]

Man ska inte klippa ut textsnuttar ur sitt sammanhang, men för egen del känns det här mest som en klassisk fråga om standarder.

Det jag skulle kunna bidra med är ett personligt use case, tex genom att köpa en Libremtelefon om jag visste att den åtminstone gick att ringa och SMSa med. Och det var vettigt ur projektets synvinkel förståss.

Vet inte hur det gick till när Freja eID fick vara med, men redan nu nu finns det iallafall två alternativ.

Dom skriver på hemsidan att "Freja eID is the first mobile e-ID in Sweden that got the 'Svensk e-legitimation' quality mark - issued by the Swedish government's Agency for Digital Government DIGG.".

Är det kanske någon från DIGG här på listan? Vilka egenskaper krävs för att få kalla sig 'Svensk e-legitimation'?

Alltså, vad måste göras innan man kan apt get 'Svensk e-legitimation'?

mvh

//Erik
Listan för diskussion om fri och öppen e-legitimation är öppen för alla.
Listan arkiveras och publiceras öppet på internet.
Arkiv: https://lists.dfri.se/eleg-projekt/