[DFRI-listan] Svartlistad

Hej!

Jag fick nyligen ett mail som gick ut till alla som kör en TOR-nod,
som tipsade om den här listan, och jag tänkte att ni kanske kan hjälpa
mig med ett TOR-relaterat problem.

Jag kör en väldigt liten exit-node på min ADSL-lina. Den ger väl inte
så mycket bandbredd, men jag försöker ändå dra mitt strå till stacken.

För någon månad sedan så märkte jag att vissa program inte funkade
längre på SVT Play. Det visade sig bero på att jag numera bor i landet
"Anonymous Proxy" istället för Sverige (enligt www.maxmind.com, som
SVT uppenbarligen använder sig av). Så jag kan inte se utländska
program på SVT Play.

Det spelar mig inte så stor roll, det var mest min dotter som blev
besviken. Men så igår när vi skulle beställa lite saker på nätet så
blev det stopp när vi skulle betala med kreditkortet. Min IP var
förknippad med "fraudulent behaviour" (eller något i den stilen), så
jag fick inte betala. Jag såg något om Anonymous Proxy också, så jag
antar att även dom använder sig av MaxMind.

Är det någon mer som som råkat ut för liknande problem? Har ni några
tips om hur man kommer runt detta??
Eller kör alla andra på den här listan feta linor med separata IP:n
för sina exit-nodes?

För mig personligen är detta inte något stort problem än så länge. Man
kan alltid köra WiFi-AP på telefonen och ta det den vägen. Men min fru
tycker nog inte att det är så kul att behöva koppla upp sig med
telefonen varje gång hon ska beställa något på nätet etc.

/Anders