Re: [DFRI-listan] Svartlistad

Hej!

On Wed, 2012-08-15 at 13:42 +0200, Anders Magnusson wrote:
> För någon månad sedan så märkte jag att vissa program inte funkade
> längre på SVT Play. Det visade sig bero på att jag numera bor i landet
> "Anonymous Proxy" istället för Sverige (enligt www.maxmind.com, som
> SVT uppenbarligen använder sig av). Så jag kan inte se utländska
> program på SVT Play.

Jag också. Precis samma problem.  Kontaktade en journalist (visade det
sig) på SVT.

Det är en grej SVT i princip måste fixa IMO:
  Deras högsta ledning har skrivit på upprop om att inte censurera
internet och så vidare, så de har inte så mkt val tycker jag:
http://www.dn.se/debatt/oppenheten-pa-internet-hotas-av-teleoperatorerna

Journalisten kunde inget hjälpa (visste inte vad hans roll var då jag
mailade :) ), men hänvisade helt enkelt till att ringa upp deras växel
och be att få prata med någon som kan ha koll på SVTPlay.

Jag har inte hunnit med det telefonsamtalet ännu.  Du får gärna
prova. :)

> För mig personligen är detta inte något stort problem än så länge. Man
> kan alltid köra WiFi-AP på telefonen och ta det den vägen. Men min fru
> tycker nog inte att det är så kul att behöva koppla upp sig med
> telefonen varje gång hon ska beställa något på nätet etc.

Jag gjorde en policy routing-grej med iptables (netfilter) och
source-NAT:ar till ett annat IP och markerar vissa hosts TCP/80 och
TCP/443-trafik att gå den vägen via det andra IP:t.

/M