[DFRI-listan] DFRI söker kontakt med Tor-operatörer

Hej.

Här kommer ett kort svar, tyvärr ganska kladdigt då det är skriven på en ipad.

På frågan varför jag driver en tor exit node:
Det är mest en markering att jag inte tycker om sättet vi övervakas på
bla. Internet, varje år så kommer det nya lagar för att stoppa
terrorister osv, tyvärr så är jag av åsikten att det är ett svepskäl
för politikerna att övervara ännu mer.

Dessutom tycker jag att priset vi får betala för våran "trygghet" är
för högt när man väljer att övervaka en stor del av svenska
befolkningen.

Just övervakningen av Internet är extra känsligt då man utifrån en
sådan övervakning förmodligen skulle veta politiska åsikter, sexuell
läggning, vilka man har kontakt med, f-n till och med vad man åt till
kvällsmat (facebook....) osv osv. dvs mer eller mindre allt om den
personen. Skulle man dessutom köra ihop alla register med varandra så
känns det som man har rätt bra koll på personen ifråga.

och tyvärr så är det nog snarare frågan om NÄR det missbrukas och inte
OM det kommer att missbrukas.

En annan fördel med att ha all trafik som tor genererar är att jag kan
själv välja att surfa ut på samma IP som min exit node, dvs det blir
mer eller mindre omöjligt att avgöra om det är jag eller någon annan
som genererat just den trafiken, men samtidigt skönt att inte alltid
sitta bakom samma IP som tor då många sidor tyvärr stoppar blockar sån
trafik.

Mina erfarenheter:
Allt har funkat mycket bra, jag började med att kontakta min ISP och
förklarade att jag tänkte köra en TOR node hemma, jag frågade hur
deras avtal såg på det men påpekade även att jag kommer välja min ISP
utifrån deras svar. (jag har Bahnhof som ISP)
Rent tekniskt körs allt i en vmware esxi miljö och tor maskinen tar
inte så mycket kraft.
Sen har jag valt att styra bandbredden på tor maskinen genom ett
crontab som går in och ändrar bandbredden beroende på veckodag och tid
på dygnet, eftersom jag inte vill att alla trafik går till tor. Jag
ger den imellan 40Mbit - 90Mbit.

MVH
Fredrik.