[DFRI-listan] "Google är ingen tomteverkstad"

Hej listan!

Dagens intervju med David Mothander som jobbar med samhällsfrågor på
Google bjuder på följande lilla pärla:

  Hur många personer på Google har tillgång till data om våra sökningar
  och besök?

  – Vi är ingen tomteverkstad. Det är en automatiserad process. Men det
  finns ju folk som har tillgång till kodverktyget.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-avsikt-ar-inte-att-kartlagga-manniskor

David upprepar senare att processen är automatiserad som om det skulle
garantera någons säkerhet.

Jag tycker att det är symptomatiskt att folk verkar tro att
integritetsproblem försvinner så fort man gör en process som hanterar
känsligt data "automatiserad". Jag gissar att hotbilden för den som
resonerar så är en person som sitter och läser igenom datat som hanteras
innan det sätts in i en pärm eller något.

Är det bilden av växeltelefonisten som kopplade våra telefonsamtal förr
i världen och kunde lyssna av samtalen som sitter kvar på näthinnan?
Skulle dagens diskussion kring integritetsskydd vara behjälplig av en
uppdaterad bild av hoten? Jag är i regel ganska tveksam till att föra
den här frågan framåt genom skrämselkampanjer men kanske går det att
förklara problematiken utan att måla fan på väggen?

Vad tror ni?