[DFRI-listan] NYT om DRP-lobbying.

Hej Listan!
Verkar som att allt lobbyarbete bakom DRP sakta blir mer exponerat.
Tyvärr har jag för dålig koll på vad som händer när en sådan här grej
blir helt söndertrasad av lobbyism.

Min fem-minuters analys är att även om EU skulle välja att implementera
starka privacy laws som gör det möjligt att begära att websiteägare
plockar bort info så tror jag få eller inga kommer nyttja den möjligheten.

Däremot tror jag att de företag som är för grisiga skulle (om de blev
påkommna) bli utsatta för någon slags massexodus av användare. Inte helt
dumt att det hotet skulle hänga över företag i den buisnessen.

" Under the European proposals, Web businesses would be unable to
perform basic collecting and profiling of individual computer users
unless they gave their explicit consent as part of policies that allow
them to specify what kinds of information could be collected and for
what purpose. Businesses would also have to permanently remove and
delete personal information upon request, and national regulators would
gain the ability to fine companies up to 2 percent of their annual sales
for not complying. "

Inte helt orimligt imo.

https://www.nytimes.com/2013/01/26/technology/eu-privacy-proposal-lays-bare-differences-with-us.html?partner=rss&emc=rss&_r=0

Vet ej om den hamnar bakom paywall snart. Här finns det mer i samma ämne:

http://www.post-gazette.com/stories/business/technology/european-privacy-proposal-lays-bare-differences-with-us-671982/

/andreas

En parentes bara; det känns väldigt konstigt att ha ett bakvänt
EU-direktiv/förordning. Dvs, man är så van med att man vill döda vad det
är nu är för lagförslag de tänker implementera och nu är det tvärt om,
vad vill man rädda? svårt :( att läsa allt är omöjligt för alla med $dayjob.