Re: [DFRI-listan] Ang. tracking på nätet

Hej,

> Efter gårdagens styrelsemöte diskuterades tracking och trackingcookies.
>
> Jag påminner om Firefox plug-in:en Collusion[0].

tack. Men varför bör jag ha den i min Firefox profil? Jag funderar på
det sedan flera månader nu. Den hjälper inte mot tracking (det vill
plug-in:en inte, så det är ingen fel). Men den säger ingenting heller om
det finns några farliga trackingcookies t.ex. Alla är lika farliga och
det är den första stegen till likgiltighet.

Jag hoppas det är det som Mozilla menar med

"Understanding that there are different kinds of uses of shared
third-party HTTP requests (which is what Collusion tracks) is another
important goal for our research. Some of them are fully in line with
users’ desires and intents, and some are not."
(https://blog.mozilla.org/privacy/2012/09/18/collusion/)

Det kan vara bara den första stegen ändå. Krishnamurthys forskningar är
kanske viktiga (se: http://www2.research.att.com/~bala/papers/ och där
bl.a. http://www.research.att.com/~bala/papers/w2sp11.pdf
http://www.research.att.com/~bala/papers/www09.pdf
http://www.research.att.com/~bala/papers/pfp-imc06.pdf) för att utveckla
någonting som hjälper användaren att bedöma: Är tracking:en som jag ser
i min webbläsare just nu farlig för mig eller inte?

Georg

--
eMail:       g.koppen@xxxxxxxxx
PGP/GPG:     8BC5 21EC F35B 28FC DFA8  A3BE AC3D 3FC8 D936 B338

Jabber:      groeg@xxxxxxxxxx
OTR-Abdruck: ACCB0DA9 4D353BF8 642CB1F2 E33F4EAB 570F7823

JonDos GmbH
Firmensitz: Bruderwöhrdstraße 15b, 93055 Regensburg
Registergericht: Amtsgericht Regensburg, HRB 10532
Umsatzsteuer-Identifikationsnummer: DE814839010
Geschäftsführer: Rolf Wendolsky, Thomas Dumler