[DFRI-listan] slut på smsköp med mobilen :(

Det typiskt dåliga att man inte längre kan köpa smsbiljetter med
kontantkort har nu förtydligats.

Det här är en rolig tex från FI.

Q: Jag har registrerat mitt kontokort hos min mobiloperatör för att
kunna betala via sms. Varför måste jag registrera mitt personnummer hos
betaltjänstleverantören?

A: Enligt lag måste ett betaltjänstföretag kunna identifiera sin kund.
Genom att registrera ditt personnummer kan betaltjänstleverantören
identifiera dig och därigenom hålla koll på betalningar som görs med din
mobiltelefon. Det är samma regler som gäller alla finansiella företag.
Syftet är att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism.

Typiska syften för att köpa en smsbiljett: tvätta pengar, finansiera terror.

Trött blir man.
http://www.fi.se/Tillsyn/Skrivelser/Listan/Klargorande-om-regler-kring-sms-biljetter/

/a

ps. jag hoppades att någon mitmade mig för att ge mig den där idiotiska
formuleringen, men nu visar det sig att så inte är fallet. Fi har inte
ens https-server :(

Ska nog maila dem.