Re: [DFRI-listan] Fråga om att retwittra till mobiler

Hej ,tack för svar.
Jag har kollat upp Twitter och sms och kan inte se att det idag skulle fungera såsom logistiken är. Jag skrev för en dryg vecka sen till Twitter och frågade om möjligheten att samarbeta med sms men väntar fortfarande på svar..
På LaCubanada kan man sms:a eftersom vi har köpt en plug-in som tillåter det. Tyvärr är det inte gratis, vilket jag hade missuppfattat. Så idén är inte så enkel som jag trodde, inte ens om Twitter skulle vilja samarbeta..
Jag vet inte om Tor fungerar på Kuba. I maj på konferensen Stockholm Internet Forum kommer bla Yoani Sanchez att vara där och om inte någon redan talat med henne om detta kommer jag att göra det.
Ja, det där med krypterade sms lär dra uppmärksamhet till sig. Jag tror det finns Android men jag vet inte hur mycket, och jag vet att folk delar appar på Kuba, så länge det går att ge dem direkt via telefon och inte behöver laddas ner från nätet. På Kuba går alla sms via det statliga telefon-nätet, och de  filtrerar bort/läser en del sms. Dock skulle de inte kunna blockera allas telefoner så om många tar emot sms via nätet får de svårt att stoppa informationen.
Vi håller kontakt och om ni får någon god idé om hur man kan göra med Kuba, hör av er!!!

Susanne

2013/3/23 Christopher Käck <christopher.kack@xxxxxxxxx>

> Hej!
>
> Lite bakgrund om problemet vore intressant. Varför är det
> omöjligt att följa vad som händer?
> Fungerar Tor på Kuba?

Som jag förstår det så är internetaccess i stor svårt att komma över på Kuba.

SMS skickas ju i klartext så värt att ha det i åtanke (och viktigt att individerna som använder smstjänsten är medvetna om att de är övervakade).
Finns lite projekt som fungerar väldigt bra för att ta emot och skicka krypterade sms: https://github.com/whispersystems/textsecure
Dock kräver detta dels en android telefon och dels möjlighet att ladda ner App;en. Kan ju även dra till sig uppmärksamhet om man tar emot krypterade SMS.

PGP key can be found on http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=vindex&search=0x2BF87B78DAA492F4

--
Susanne Ferrer Graham
Project manager