Re: SV: [DFRI-listan] Journalist som söker kontakt inför ett radioinslag om PRISM

Snowdens intervju-klipp är ju rätt beskrivande på lagom nivå.  I princip
att återge delar av det duger väl rätt bra?

http://www.guardian.co.uk/world/video/2013/jun/09/nsa-whistleblower-edward-snowden-interview-video
http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/09/nsa-whistleblower-edward-snowden-why

(Min bild av det hela följer:)

Man spelar in allt man kommer åt via olika sensornätverk, där PRISM bara
är ett API för att utan mänsklig inblandning i processen (automatiserade
court orders osv... lite DLD-tänk..) gräva ur data ur de största sitesen
och chatnäten (Skype, webmail, social media).
Från egen avlyssning sparas  *all* metadata.
Och innehåll från intressanta länder/kontinenter.  FRA fungerar väl på
ungefär samma sätt.

En viktig poäng i vad Snowden förklarar är att man sparar det man kommer
åt länge. Vi såg det i TIA och dess efterföljare också.
Så när väl en POI dyker upp, kan man spola tillbaks dennes aktiviteter i
många år.

Amerikanska debatten handlar om att amerikanare själva blir utsatt för
massövervakning.  Inte om att utlänningar blir det - det är för de
flesta politikerna helt OK.

Och det här:
Q: What do the leaked documents reveal?

A: "That the NSA routinely lies in response to congressional inquiries
about the scope of surveillance in America.

Snowden avslutar intervjun: "turn-key tyranny". Bra sammanfattning.

/M