Re: [DFRI-listan] Hur mycket gillar vi VPN?

On 2013-07-15 22:52 , Linus Nordberg wrote:
> Hej!
>
> Rent principiellt, praktiska frågor undantagna, vill DFRI erbjuda
> VPN-providers co-location (dvs placera en server i någon av "våra"
> datorhallar, på vårt nät).
>
> En del av det är att DFRI skall tillhandahålla infrastruktur till
> projekt som gör saker som vi gillar. Gillar vi VPN?
>
> Det krypterar (bra).
> Det hjälper inte mycket mot trafikanalys (dåligt).
> Inte heller mot "rubber hose attacks", utpressning, mutor mm mot
> VPN-providern (dåligt).
> Flera av VPN-lösningarna använder någon slags trasig teknologi som PPTP
> [...]

Jag vet inte riktigt hur det var planerat men min åsikt angående VPN är
något i stil med:
Marknaden är redan mättad med kassa PPTP-lösningar (ipredator, mullvad,
you name it). Kör man däremot PRQ-varianten där varje kund får en eller
flera statiska IP-addresser och själv får sköta brandväggandet blir det
helt plötsligt lite mer intressant.

Hur var tanken med co-location/VPS? Att DFRI ska tillhandahålla servrar
och VPSer eller att vi agerar proxy för att dölja projektets identitet
från ISPn?