Re: [DFRI-listan] Fler NSA-nyheter från Guardian

Hej!,

PDF:en, om än redacted, var också intressant.
Är intressant, får man väl säga.
Sliden om VPN.
http://www.theguardian.com/world/interactive/2013/jul/31/nsa-xkeyscore-program-full-presentation ,
http://s3.documentcloud.org/documents/743288/nsa-pdfs-redacted-ed.pdf

Det verkar luta åt att cirka all transoceanisk fiber de facto är
avlyssnad.
Men det är ett stort hål över Skandinavien vad gäller servrar, vilket är
intressant...

Följande, bland @ggreenwalds "thousands upon thousands" av NSA-dokument
( http://www.theguardian.com/world/2013/jul/31/nsa-top-secret-program-online-data#comment-25619546  )  vore intressant om det kom ut något om:
  * Nordiska länders samarbete med NSA
  * Hur inhämtning går till

Den andra punkten kommer nog inte Guardian publicera i detalj,
misstänker jag.  Någon dödmansswitch behöver antagligen lösa ut för att
hela arkivet ska släppas helt fritt.
  (Och det verkar lite osannolikt, men folk kan ju trilla av pinn av
helt naturliga orsaker också...   Dessutom borde ju någon organisation
som vill USA illa se hävstångseffekten i att trigga Ed's dödsmansswitch,
kan man tycka.)

En direkt slutsats av dokumentet är att NSA verkligen saknar ett globalt
terabit-kapacitets-nätverk (eller iaf gjorde då), då de enligt slidesen
är extremt begränsade i hur mycket data de kan backhaula hem till
moderlandet.
  Ett "skräckexempel" de nämnde, anno 2009, var ~20 TB på en site, om
jag minns rätt.   Det är futtiga ~2 Gbps av bandbredd för att få hem
till staterna, helt rawfeed, under ett dygn.
  För att estimera hur mycket mer trafik som rör sig på Internet idag
jämfört med fyra år sen, körde AMS-IX i februari 2009 ~656 Gbps i peak,
http://web.archive.org/web/20090228222335/http://www.ams-ix.net/ - idag
kör de ~2 Tbps.
  Så mellan tummen och pekfingret behöver NSA bära hem 200% mer data
idag än då, dvs ca 6 Gbps från deras största site, "allt annat lika".

Fullständigt genomförbart, särskilt med tanke på vissa samarbeten med
operatörer så som Global Crossing som det rapporteras om.
  NSA lägger antagligen mer pengar på kaffe än vad det skulle kosta dem
att hyra upp ett globalt våglängdsnät för att bära hem den där trafiken,
på krypterade länkar.

Menmen.

En annan tanke som slog mig efter XKS är att PRISM kanske ökade i
intresse hos NSA när fler och fler online-tjänster senaste åren slog på
SSL per default och man inte kan plocka upp sessionerna från fiberna, så
som XKS verkar göra.

Jag har en känsla av att det kommer mera dokument.

Vänligen,
Martin