Re: Ang.: [DFRI-listan] TPP, IPR-kapitlet

Jag är för att jag avgör vilka av mina tankar jag delger andra. Fast även en såpass grundläggande sak är ju tämligen svår att ha 100% koll på eftersom man påverkas av omvärlden.

På samma sätt vill jag själv bestämma vilka av mina kommunikationer med andra parter som ska ske vidöppet för hela världen att lyssna in på från själva kommunikationsmediumen. Dvs, inga. Enda situationen då det vore användbart applicerar inte på mig så mycket, och det vore ju någon slags desinformationskampanj eller dylikt.

Om rätten till privata tankar eller privat kommunikation av npgon anses vars en politisk ståndpunkt så är cäl det upp till denne.
"Kryptering" alena har för mig ingen egen politisk relevans, lika lite som möjligheten att viska. Intentioner i hur det används kan väl däremot mycket väl vara politiska.

/M