Re: Ang.: [DFRI-listan] TPP, IPR-kapitlet

Erik Josefsson <erik.hjalmar.josefsson@xxxxxxxxx> wrote
Thu, 14 Nov 2013 12:26:54 +0100:

| Måste finnas hundratals som jag som jobbat lite med programmering utan
| att vara "tekniker". Har 5 poäng Pascal. Fattar inte ens själv hur
| oändligt länge sedan det var. Kommer bara ihåg att det var en VAX-maskin
| och att jag satt i källaren på Umeå universitet och käkade
| delikatobollar i 72 timmar i sträck.

Delicatobollar och 72 timmar i sträck -- du är kvalificerad. Poängen kan
du nog glömma, dom är det ingen som bryr sig om. :)

| Det är väl inte svårare att vara för eller emot kryptering är att vara
| för eller emot kärnkraft? Behöver väl inte ha läst kärnfysik för att ha
| en uppfattning?
|
| Det handlar om infrastruktur. Alltså det som funkar för alla, alltid.

Det handlar inte om för eller emot kryptering utan om att kunna prata
fler språk än ett och brygga mellan olika kulturer. Tekniker förstår i
regel inte politiska (speciellt inte EU-politiska!) och politiskt lagda
personer förstår i regel inte teknikers märkliga språk.

Om vi är några stycken som tycker att det är ett problem och
intresserade av att avhjälpa det så kan vi börja med att försöka
uttrycka oss på ett sätt som fler kan förstå. Anstränga oss lite och
förklara förkortningar, ge länkar till det vi pratar om för den som vill
fördjupa sig osv. Kanske kommer fler att förstå lite mer och börja göra
likadant?

Jag vet, jag är en obotlig optimist.