Re: [DFRI-listan] What Is to Be Done?

On 11/15/2013 10:31 AM, Linus Nordberg wrote:
Erik Josefsson <erik.hjalmar.josefsson@xxxxxxxxx> wrote
Fri, 15 Nov 2013 08:56:58 +0100:

| Att hålla EDRI's EP-lista uppdaterad är ett enkelt första steg att få
| överblick:
|
|     http://parltrack.euwiki.org/notification/edri

Kan du berätta lite mer om det där? Jag förstår inte riktigt vad det är och hur jag skulle kunna bidra.

Såg just att riksdagen har en fin grafik, som ett flödesschema:
  1. 1. Förslag
  2. 2. Förberedelser
  3. 3. Debatt
  4. 4. Omröstning och beslut
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201314/KU6/

Mycket av det som riksdagen behandlar har också diskuterats i EP (en del säger 70%, andra 50%, av all lagstiftning kommer från Bryssel).

Nånstans i allt det där processandet så finns vi, DFRI, som opinions- och kunskapskanal, både för oss själva men förhoppningsvis också för andra.

På nåt sätt vill vi ju interagera med korvmaskinen så att lagarna som påverkar det vi bryr oss om blir bra. Eller hur?

Så, hur gör man det?

Det finns en massa sätt, men ett är att försöka ha koll vilka lagförslag som berör oss och följa dom. Tratten - TRansparency And Tracking TEchnology Network - är ett gammalt sånt projekt:
http://euwiki.org/Tratten
Parltrack är typ "Tratten 2.0".

Parltrack skrapar hela EP och gör json av alltihop (EP borde kunna leverera json in the first place, men det lär inte hända förrän Parltrack på allvar börjar konkurrera med EPs internwebb) och levererar en snygg och överskådlig webbplats där man kan hitta det mesta man behöver.

DFRI håller inte på med alla politikområden som Parltrack presenterar, med det går att "subscrajba" på dom lagförslag och rapporter som man är intresserad av.

Det är det EDRi gjort med sitt urval: http://parltrack.euwiki.org/notification/edri

Det jag föreslog var att hjälpa till med att hålla koll på att detta urval är uppdaterat och täcker det som EDRi borde följa.

Det går också att "ajtomatlänka" en Parltracksida till en wiki om man vill jobba mer aktivt med en viss dossier: Om man går till "Preferences" och fyller i http://euwiki.org/ (eller nån annan wiki [glöm inte avsluta med "/") så får man upp "Notes" som enkelt skapar en länk till wikin.

Om man skapat Notes genom Preferences så finns länken till wikin på varje dossiersida, den här till exempel:
http://parltrack.euwiki.org/dossier/2013/2114%28INI%29
http://euwiki.org/INI/2013/2114
Just den där dossiern har jag jobbat med så här:
http://euwiki.org/w/index.php?title=INI/2013/2114&limit=100&action="">
Alltså, först kopierade jag in rapporten i wikin och fixade till den så den såg vettig ut. Sen skrev jag om den (som en vanlig wikipediasida alltså) så att den blev bra (eller bättre iallafall) och sen tejblade jag diffen (i stora drag, lite kompromisser blev det):
http://euwiki.org/w/index.php?title=INI%2F2013%2F2114&diff=16557&oldid=16556
Sen skapade jag en sida med lite "resources" också:
http://euwiki.org/INI/2013/2114/resources

Nu ligger alla ändringsförslagen i Parltrack (alltså inte bara dom jag tejblat):
http://parltrack.euwiki.org/dossier/2013/2114%28INI%29#ams
JURI ska rösta om dom nästa vecka. Antagligen röstar hela EP om rapporten i Januari.

Om man jobbar på det här sättet kan man hjälpa till med (åtminstone) två saker:
  • göra lagstiftningsförslagen/rapporterna bättre genom att ändra på dom på wikin och sen tipsa MEParna om att det finns toppenfina ändringsförslag färdiga att tejbla
  • skriva kod och fixa buggar så att Parltrack funkar ännu bättre

Känns det som att jag är i närheten av att svara på din fråga om hur du skulle kunna bidra?

Eller känns det som obegripligt "EU-speak"?

mvh

//Erik