Re: [DFRI-listan] Re: trådar dör snabbt

Hej,

Det är ett långt svar, så jag håller mig till den första meningen och det sista stycket.

"Jag håller med. Hur skall vi hålla dom vid liv?"

[1] Fördjupad diskussion kräver frågor/svar, engagemang och tid.

"Till syvende och sist så hänger det kanske mest på engagemang och därmed mängden tid en kan ta sig för sådant här. Jag misstänker att många av dom jag vet hänger på den här listan skulle ha en massa intressant att säga om flera av våra ämnen om jag träffade dom över en bit mat en stund och hade lite tid. Vi är kanske inte så många som har tid med DFRI-relaterat tänkande och kommunicerande. I sådana fall spelar det inte så stor roll om det är mejl, webforum, chatt, blogg eller för den delen röksignaler som erbjuds. Utan tid är det liksom kört hur som helst."

[2] Jag måste säga och det är med största möjliga ödmjukhet att jag verkligen inte förstår vad du menar.

/19x20

On 2014-02-26 13:58, Linus Nordberg wrote:
19x20 <19x20@xxxxxxxxxxxx> wrote
Tue, 25 Feb 2014 18:30:56 +0100:

| "Tråd" för mig i det här sammanhanget handlar exklusivt om DFRI:s
| e-postlista (den här) och inte tw**ter eller f : | b**k eller någon
| annan "kommunikationskanal" inkl. röksignaler eller morsekod.
|
| Jag menar fortfarande att de diskussioner som förs på DFRI:s
| e-postlista är viktiga för föreningen och om de blir mer djupgående,
| så är det bra för föreningen.

Jag håller med. Hur skall vi hålla dom vid liv?

Det någon (Erik?) menade med att trådar fortsätter i andra medium kan
varit att en del diskussioner som börjar här fortsätter på t.ex. IRC och
då dör ofta mejltråden eftersom "allt" blir sagt i detta andra
forum. Det är onekligen bekvämt att prata "i chatt-form" där en får
direkt respons och kan rätta till saker som blir missförstådda.

Någon annan har sagt att det är svårt att hänga med här och det kan jag
verkligen förstå. Det är stor bredd på ämnena och ingen kan ha koll på
allt. Ett sätt att råda bot på det är att den som skriver om något som
antagligen är svårt för dom flesta ser till att få med lite förklarande
text och kanske länkar. Ett annat är att den som inte förstår tar mod
till sig och frågar. Det är inte alltid så roligt att ställa dumma
frågor men vi kan väl hjälpas åt att hålla en hygglig ton på listan, så
vågar vi nog börja fråga lite mer.