Morozov (was Re: [DFRI-listan] Internets styrning - MSism)

On 04/19/2014 12:24 PM, Mats Henricson wrote:

> Jag har nu läst halva den drapan av Morozov och måste jag säga
> att det var ett av de mest vridna stycken text jag läst på
> länge.

Läs hela. Jag har just vad gäller Tim O'Reilly en annan referens i
bakhuvudet som underlättar för mig att acceptera den "vridna
utgångspunkten" (eller vad man nu ska kalla Mozorovs analys) och det är
den här videon:

http://cachefly.oreilly.com/radar/oscon2007/OSCON_2007_Eben_Moglen.ogg

När Eben Moglen läxar upp Tim O'Reilly tycker jag att han frilägger just
den där "pratkvarnsaspekten" hos nån som alltid har rätt (eller måste få
sista ordet). Och det är en av Mozorovs poänger: Tim O'Reilly har alltid
rätt på nåt sätt, eller snarare, all kritik rinner av som vatten på en
gås. Syftet med pratet är inte att tänka (rätt), syftet är att sälja (mer).

> Jag var på plats när det hände, i tiden och geografiskt, och
> trots att jag också närmat mig Stallman mer och mer på sista
> tiden så tycker jag hans historieskrivning är helt sjuk.

Det är kanske så att det fanns flera hundra Tim på den tiden, men bara
en överlevde? Den korta tid jag jobbade med (stor-)datan såg jag mer
skitsnack om ITIL och "kundnytta" än jag trodde var teknisk möjligt på
en konkurrensutsatt marknad. Måste ha funnits rätt många som på olika
sätt försökte surfa på vågen all ny fri programvara skapade.

> Han kallar Tim Randian, mest för att han gillar entrepenörer
> och hackers. Jag tycker det blir rött kort där direkt.

Se ovan. Det kanske är en oavsiktlig bieffekt av att vara säljare (mitt
ibland entreprenörer och hackers) att man inte framstår som en klockren
filosof?

> Sedan förstår jag att han använder sig av Raymond hela tiden, eftersom
> det vid en ytlig betraktelse är lätt att tycka illa om honom,
> men inte någon gång nämns Bruce Perens. Han passar väl dåligt in
> in den väv Morozov vill väva.

Där har du en poäng! Bruce försökte hela det som delats och lyckades med
det - Debian finns fortfarande.

> Har aldrig läst något av Morozov förut, och är nu helt säker på
> att det aldrig kommer att ske fler gånger. Fy fan.

Han har en elak penna, helt klart.