SV: [DFRI-listan] E-legitimation

Hej,

Din punkt 2 stämmer inte ett enda dugg, där behöver du göra din hemläxa, och andra också kanske? Vilken tur då att det är så lätt att kontrollera fakta. Regelverket för svensk e-legitimation finns publicerat för allmän beskådan, och för varje läskunnig att ta till sig.

Ni hittar det på http://www.elegnamnden.se/ eller närmare bestämt här: http://www.elegnamnden.se/regelverketgallandeversion.4.77dbcb041438070e039a8b6.html

Jag kan varmt rekommendera alla intresserade att sätta sig in i hur det ser ut. Det ger tvärtom mot vad Erik (vad jag kan se helt ogrundat) påstår. Jag pekar på några av de viktigaste sakerna här:

Se Bilaga J – Rapporteringsrutiner, punkten 7.5:

"Rapporterat statistikunderlag ska inte medge att det går att härleda enskilda transaktioner mellan Användare och e-tjänst".

Se även Bilaga A - Ersättning och fakturering, punkterna 2, 4.1 och 4.2, om vilken information som fakturorna innehåller. De anger i praktiken enbart antal unika användare per e-tjänst.

Min slutsats är att du har fått saker och ting rejält om bakfoten.

Med vänlig hälsning,

Anne-Marie Eklund Löwinder

Säkerhetschef

.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)

Adress: Ringvägen 100

Postadress: Box 7399, 103 91 Stockholm

Växel: 08-452 35 00

Direkt: 08-452 35 17