Re: Ang.: SV: [DFRI-listan] E-legitimation

Hej,

Värt att notera är också att det här troligen inte är ett brott mot
personuppgiftslagen _förutsatt_ att samtycke är inhämtat av t ex banken
vid utfärdandet av BankID. Det sagt så är det knappast något positivt
att denna spårbarhet finns i systemet och troligen är det många fler än
Erik som upplever detta som ett intrång. Denna läcka baserat på
samtyckte (som i dagsläget är långt från informerat i något annat än
juridisk mening) borde ha tagits bort av e-legitimationsnämnden genom
att förbjuda annan användning än strikt nödvändigt eftersom
identitetsleverantörer redan får betalt. Tyvärr gjordes inte detta så
det är bara att hoppas att öppna och moderna tekniska lösningar som
anonymous credentials används för nästa generation, för det finns ingen
stark vilja att lägga in juridiskt personskydd utöver det minimala som
krävs. Trevlig sits för identitetsleverantörerna dock, de får betalt för
att skapa profiler av folk.

Vad gäller punkt 2 från Erik så ska man vara väldigt försiktig med att
underskatta tom vad den aggregarade informationen har för inverkan på
personers privatliv. Det behövs inte mycket extra information för att
skapa skrämmande scenarion. En av de få sakerna ur integritetssynpunkt
som SAML förbättrar är möjligheten att bara ge ut relevant information
till tjänster istället för allt på ett certifikat. Utöver det bör man
nog vara försiktig om man vill kalla SAML lösningen integritetsvänlig.

Mvh,
Tobias