Re: [DFRI-listan] Preliminärt Utkast för Digitala Mänskliga Rättigheter vid Forum d'Avignon

Jag undrar 1) vad är det som saknas i nu gällande rättighetskatalog
(alltså, vilket problem är det ddhn försöker lösa)? och 2) varför just
nu när dataskyddsförordningen ligger i putten (alltså, är det inte en
risk att folk engagerar sig i "fel sak")?

Sen rent allmänt så skulle jag vilja påstå att det inte är första gången
det digitaldeklareras rättigheter. Men i ddhn-initiativet verkar saknas
"The right to connect" som om jag inte minns fel var
Barcelonadeklarationens främsta bidrag i den här branschen:

http://fcforum.net/charter_extended

Slutligen, vad betyder punkt 8?

"8. Cooperation between civil society and businesses - is required to
put the human being back at the center of a trustworthy society, aided
by the reasonable use of disclosed and inferred personal data."

Vad är "inferred personal data"? Gäller "reversible consent" (se punkt
5) för "inferred personal data"?

//Erik

Arkiv: http://dir.gmane.org/gmane.org.user-groups.dfri
Listpolicy: https://www.dfri.se/regler-for-listan