Re: [DFRI-listan] Mobiler för säkerhetsmedvetna, kan dessa bli populära?

David Kronlid <david@xxxxxxxxxxx> wrote
Mon, 28 Sep 2015 18:57:56 +0200:

| Det har kommit en ny mobil till försäljning för den säkerhetsmedvetne:
| http://mashable.com/2015/09/28/blackphone-2-available/

Jag har varit lite skeptisk till Silent Circle, tillverkaren av
Blackphone och Blackphone 2. Framför allt pga deras slappa inställning
till fri programvara. Deras källkod var tillgänglig sist jag tittade på
Blackphone men deras CTO prioriterar ner möjligheten för alla
utomstående att själva bygga deras applikation(er), vilket gör
tillgången till källkod tämligen meningslös utifrån ett
verifieringsperspektiv (se
http://lists.randombit.net/pipermail/cryptography/2013-August/004989.html).

Ännu värre blir det om ryktet om att Silent Circle "sålt ut" till Google
visar sig vara sant. Inte sålt företaget eller produkten men att tvåan
inte är mer än en väl underhållen Android med Google Play bakom sin
"egen" appstore. Dom vill helt enkelt bli den nya Blackberryn, för stora
företag som vill ha säkerhet.

Men kanske är jag bara negativ för att dom skryter med att ha en
hårdkokt "navy seal" i ledningen. Eller den där bilden som dom råkade
tweeta och sen tog bort, poserande tillsammans med någon Ukrainsk
militärgubbe.

Jag lyssnar gärna på folk som har använt deras grejer. Ännu mer nyfiken
är jag på en analys av deras design och implementation.