[DFRI-listan] Mobiler för säkerhetsmedvetna, kan dessa bli populära?

Det har kommit en ny mobil till försäljning för den säkerhetsmedvetne:
http://mashable.com/2015/09/28/blackphone-2-available/

När jag var barn fick jag lära mig att det var onda diktaturer som öppnade folks brev och spionerade helt i onödan på vanliga medborgare. Nu när hela världen blivit som diktaturerna på 80-talet, så kan man behöva lite kryptering för att medborgarna ska återta makten från statens tjänstemän som avlyssnar vanliga laglydiga medborgare helt i onödan. Kanske att den här typen av mobiler kan vara en lösning på problemet med oetisk övervakning av vanliga medborgare? Det finns flera konkurrerande företag som gör mobiler inriktade på säkerhet, länken är bara ett aktuellt exempel som synts i media.

Observera att jag inte motsätter mig övervakning av grovt kriminella, bara överdriven övervakning av vanligt folk som tyvärr har blivit populärt i de flesta länder på senare tid.

Jag tror inte att enbart ändrade lagar kommer lösa problemet för det finns alltid utländska spionorganisationer som kommer vilja spionera på vanliga svenskars och svenska företags kommunikation. Jag tror att den bästa lösningen är att göra all kommunikation krypterad så att det blir svårt för alla att ägna sig åt oetisk avlyssning.

Någon som har testat denna eller andra mobiler inriktade på högre säkerhet? Jag skulle vara intresserad av att få höra hur bra de är. För att kunna bli populära bland vanligt folk behöver de både ha hög säkerhet som förhandsval och vara användarvänliga.

/David