Re: [DFRI-listan] Dataskyddslag på G

Hehe, jag reagerade också på att någon försökte kartlägga folk på listan, men jag tänkte att det nog var omedvetet och inte illasinnad kartläggning av listans läsare. Men vem vet.
Jag lät i alla fall bli att klicka på länken just för att den spårade oss, med oklart syfte. Ville i alla fall inte gynna de som kartlägger genom att inte besöka deras länk.

Bra att du berättade det för alla ifall någon missade det. Sen är det svårt att stänga av html just i webbmejl eller appar på mobilen, men på datorn går det.

Den 18 dec 2015 11:43 skrev "Mikael Nordfeldth" <mmn@xxxxxxxxxx>:
On 2015-12-16 12:29, Sus Andersson wrote:
> http://www.politico.eu/article/deal-data-protection-laws-parliament-privacy-tech-digital/

Hej, tänkte bara upplysa kort att om man inte tittade på ovanstående
mail i text-läge (mailet var skickat som HTML) så var det oerhört lätt
att luras att klicka på länken som _egentligen_ gick till följande
trackingtjänst:

http://politico.us8.list-manage.com/track/click?u=[skräp]

Ett hett tips till alla är att konfigurera sina mailklienter att:
   1. för sin egen säkerhet: läsa mail som text (inte HTML)
   2. för andras säkerhet: komponera egna mail som text (inte HTML)

I ex. Thunderbird/Icedove är inställningen för visning av mail i menyn:
   View -> Message Body As -> Plain text

Mvh, en som är på korståg mot tracking-länkar.

--
Mikael Nordfeldth
https://blog.mmn-o.se/