[DFRI-listan] Vill du vara med i The Glass Room Experience 19-25 mars?

Hej!

Jag jobbar som projektledare på Digitala biblioteket och skulle vilja berätta om en grej som jag tror kan intressera en del av er:

19-25 mars, under den europeiska kampanjveckan All Digital Week, kommer vi på Stockholms stadsbibliotek att köra tema digital integritet på två bibliotek: Hornstulls och Kista bibliotek. Det blir utställning, teknikhack, föreläsningar och workshops, allt paketerat under namnet The Glass Room Experience. Vi kommer ha bemannade Data Detox-barer på de båda biblioteken där besökare får vägledning i dataskydd samt ett Data Detox Kit att ta med hem. Läs mer här: https://medium.com/digidelat/the-glass-room-experience-all-digital-week-19-25-mars-48934f5cae77

Inom DFRI finns mycket kompetens och civilt engagemang som är potentiellt värdefull för folkbibliotekens besökare. Vi vill därför gärna samarbeta med er! Du som är intresserad av att hjälpa till att bemanna en av våra Data Detox-barer får gärna höra av dig till mig. Oavsett om du kan ge en liten insats på några timmar eller engagera dig i något större så är det lika uppskattat! Din roll blir att i rollen som en ”Data Detox Barista” inspirera och informera biblioteksbesökare om dataskydd, samt att dela ut sk. Data Detox Kits, en åtta dagars ”datarensningskur” utvecklad av Tactical Tech Collective i Berlin.  Som tack för hjälpen, förutom äran att bidra till digital folkbildning J, så får du en snygg tisha med ett Snowden-citat (se bifogad pdf), lunch, kaffe och (såklart!) cookies! (som du denna gång inte behöver tacka nej till ;))

Intresserad? Hör av dig! Jag lovar att du kommer att få en både kul och lärorik upplevelse.

/Åke

Åke Nygren, projektedare

Digitala biblioteket, Stockholms stadsbibliotek
Kulturförvaltningen, Stockholms stad
Odengatan 55, 113 80 Stockholm
Telefon: +46 (0)8 50831206 Mobil: +46 (0)76 1231206
E-post: ake.nygren@xxxxxxxxxxxx

www.biblioteket.stockholm.se