Re: [DFRI-listan] Integritetsvänlig identifiering

Hej!

tl;dr Den som lagrar och behandlar information om dig borde inte kräva
legitimation utan säkerställa din identitet _hos_dom_ (!) på ett sätt
som inte utsätter dig för risker.

När du säger legitimera sig, menar du uttryckligen att bevisa sin
statliga identitet, dvs den administrativa identitet som Sverige gett
dig? Isf borde det bero på två saker: Vilken/vilka identitetsutfärdare
("IDP") som accepteras samt vilken tillitsnivå ("Assurance Level",
"Level of Assurance") som krävs.

Ett exempel på IDP är Finansiell ID-Teknik med tjänsten BankID. Eller så
är det bankerna som är medlemmar som formellt är IDP här och Finansiell
ID-Teknik bara är teknikleverantören? BankID har tillitsnivå 3 ("AL3")
vilket räcker "för det mesta" (se något från DIGG för detaljer).

Ett annat exempel är Freja eID (som verkar blockera Tor-användare på
sina websidor).

Ett tredje exempel är eduID för att komma åt tjänster inom
högskolesektorn.

Så beroende på vem du vill autentisera dig hos så kan kraven vara
olika. Det är ju smidigt att bara kräva BankID men det är som du säger
inte integritetsvänligt, bl.a. pga det du nämner men också att jag
lockas att installera en app som jag inte vet vad den gör,
alt. exekverar någons javascript i en webläsare som dessutom måste
fungera med den aktuella sidan (något Tor Browser har problem med på
flera sidor, särskilt på sistone när fler och fler går över till att
visa QR-kod istf att be om personnummer). Att över huvud taget "ha
BankID" måste anses som en risk i sig. Det öppnar upp för ytterligare
ett sätt att autentisera sig som dig. Jag skulle gärna opta ut om det
var tekniskt och praktiskt möjligt.

En annan sak som GDPR kräver är väl att dataägaren (du) ska bli
informerad om datat hamnar på vift? Är inte det skäl nog att lagra någon
slags kontaktuppgift till dig? Som kan användas för att lämna ut
information om dig menar jag.

Sist så finns det ytterligare en risk för skada med ett system som Simon
beskriver, om jag kan ta reda på _att_ en person finns i ett register
eller ej. Jag hade föredragit om Svenska Kyrkan inte berättade för vem
som helst som kontaktade dom huruvida jag är medlem eller ej. Kanske
gjorde dom rätt när Simon ringde och sade inte "vi skickar dina
medlemsupggifter till din adress" utan något smartare, men kanske
exponerar dom medlemsinformation om man frågar "rätt".

Peter Michanek <peter@xxxxxxx> wrote
Sat, 27 Jun 2020 16:25:40 +0200:

Arkiv: https://lists.dfri.se/listan/