[eleg-projekt] apt get freedom, Mobian, Debian

Hej Erik!

Det här är ett svar på något du frågade i tråden "Hur kommer vi fram till gemensam problembeskrivning" tidigare. Försöker återknyta till frågan om fri e-legitimation i slutet.

Förlåt, jag har fått mejl off-list som visar att jag varit otydlig. Vet inte riktigt var jag ska svara, hoppas det är OK här.

Utan att det riktigt var meningen uppstod en fråga om vad apt get freedom egentligen är. Förr i tiden hade vi T-shirts med texten "Free Software Free Society" och "No Software Patents". Alla visste vad ordet Software betydde i det sammanhanget. Det betydde debian.

Nu säger mobian att man nästan är som debian.

> [...]
Användarfrågorna först: Är det någon här som kör mobian på sin Pinephone? Går det att ringa och SMSa med den?

Jag har en PinePhone med Mobian och ja, det fungerar att ringa och SMSa med den. Jag har också en Librem 5 som är den jag använder som min vanliga telefon så att säga, PinePhone har jag bara testat lite grann. Båda fungerar i alla fall.

Om det gör det köper jag den gärna så jag får prova om jag också klarar av det.

Gör det! Var beredd på att det nog fortfarande dyker upp en och annan bug, det är "not for the faint of heart" som det brukar heta på engelska.

För att komma tillbaka till frågan om e-legitimation så är det intressanta inte om alternativ som PinePhone eller Librem 5 är bra eller populära, utan det viktiga är att var och en ska vara fri att använda den dator/telefon som man själv vill. Det ska inte vara så att alla människor måste använda prylar som kontrolleras av Apple/Google/Microsoft. Där är PinePhone och Librem 5 intressanta för att de utgör verkliga exempel på alternativ. Dessa fria alternativ finns och fungerar, utom just när det gäller e-legitimation.

Jag tror att de flesta (även folk som själva är jättenöjda med mobilt BankID i sina Googl/Apple-telefoner och inte alls vill ändra något för egen del) skulle hålla med om att det ska kunna finnas alternativ, att det ska vara möjligt att välja något annat.

/ Elias

---
Listan för diskussion om fri och öppen e-legitimation är öppen för alla.
Arkiv: https://lists.dfri.se/eleg-projekt/