Re: [eleg-projekt] Hur kommer vi fram till gemensam problembeskrivning?

Jag skulle tro att de menar eIDAS eSignature:
https://ec.europa.eu/cefdigital/wiki/display/CEFDIGITAL/eSignature

Förlåt, jag har fått mejl off-list som visar att jag varit otydlig. Vet inte riktigt var jag ska svara, hoppas det är OK här.

Utan att det riktigt var meningen uppstod en fråga om vad apt get freedom egentligen är. Förr i tiden hade vi T-shirts med texten "Free Software Free Society" och "No Software Patents". Alla visste vad ordet Software betydde i det sammanhanget. Det betydde debian.

Nu säger mobian att man nästan är som debian.

"You could think of Mobian as a Debian Pure Blend, and indeed we aim at becoming one at some point in time."

https://blog.mobian-project.org/posts/2021/02/18/what_is_mobian/

Så frågan är om "nästan som debian" är tillräckligt för mig?

Det beror på vad "we aim at becoming one" innehåller för konkreta, tekniska, steg. Vad exakt skall programmeras när? Användarfrågorna måste också konkretiseras. Pratar vi om tagelskjortan i tre år så kanske jag kan hjälpa till. Fem år? Nej, det orkar jag inte. Convenience or death, fast tvärt om då.

Användarfrågorna först: Är det någon här som kör mobian på sin Pinephone? Går det att ringa och SMSa med den?

Om det gör det köper jag den gärna så jag får prova om jag också klarar av det.

mvh

//Erik
Listan för diskussion om fri och öppen e-legitimation är öppen för alla.
Arkiv: https://lists.dfri.se/eleg-projekt/