Re: [eleg-projekt] DFRI E-leg evenemang juni?

Hej!

Jag vill bara säga att jag är väldigt positiv till detta och att jag tror ett fysiskt möte i Stockholm blir bäst ifall vi vill försöka nå fram till myndigheter/utskott.

Jag tror att YouTube är bättre än inget, jag tänker att vi vill försöka nå fram så mycket som möjligt även om det betyder att vi behöver streama det på YouTube.

Jag vill liksom inte att vi ska hindra det här projektet bara för att YouTube är en tjänst från Google.

Såklart är det bättre om vi också kan få dem att köra något öppet alternativ.

När det gäller datum tror jag att 2022-06-20 kan funka men det kanske är en del som är på semester då med tanke på att det också är samma vecka som midsommar.

Vad betyder lunchtid? 13:00? Jag skulle helst inte ha det tidigare än det så att jag hinner äta lunch hemma och ta mig in till stan.

Jag vet inte hur man bäst bjuder in folk men alla de du föreslog låter bra enligt mig. Jag kan försöka bjuda in SUNET men jag antar att Linus kanske är bättre för att hitta rätt person på SUNET.

-Cynthia

On Fri, May 20, 2022, 12:07 Elias Rudberg <mail@xxxxxxxxxxxxxxx> wrote:
Hej Mattias!

On Fri, 2022-05-20 at 11:07 +0200, Mattias Axell wrote:
> Hej e-leg-projektet!
>
> Styrelsen ställde sig positiva till frågan från e-leg-projektet under
> mötet i tisdags och vi uppmuntrade även till ett öppet event för
> medlemmar och allmänheten från projektet som styrelsen kan stötta i
> kommunikation.

Det var jättekul att höra i tisdags att styrelsen var så positiva till
idén om att skapa en lösning som kan anslutas till Sweden Connect, även
om det såklart är för tidigt att besluta något definitivt i det här
läget.

Ett öppet event tror jag kan bli bra, kanske denna gång mer inriktat på
hur vi går vidare praktiken, jämfört med mötet förra året som var mer
förutsättningslöst. Nu kan det bli mer: "vi vill göra en lösning som
kan kopplas till Sweden Connect, precis hur gör vi, vad krävs och vilka
kan vi samverka med?"

> Jag har pratat med Community Manager på Https://Goto10.se i Stockholm
> och han välkomnar varmt ett event från DFRI-medlemmar om e-
> legprojektet. Behöver inte alls vara avancerat utan räcker bra med
> att berätta om idén, bakgrunden, vart projektet är och så och försöka
> bjuda in folk som ni nämnt här på listan osv. Kanske även Riksdagens
> digitaliseringsutskott för att folkbilda och involvera folkvalda i
> frågan.

Kul, men jag tänker att om vi ska göra något med Goto10 behöver det
vara på ett fritt sätt, vi bör inte involvera Youtube (det är Google)
eller Zoom. Om Goto10 kan förstå vitsen med fria alternativ kan det
vara intressant, men om de är låsta till Google eller Zoom är det
bättre att vi gör något eget tänker jag. En egen jitsi-server funkade
förra gången, vi skulle kunna göra så igen.
"The medium is the message." :-)

> Goto10.se kan hjälpa hantera deltagaranmälningar

Men behövs deltagaranmälningar, varför i så fall?

> Det är inga problem att få hjälp och använda möteslokaler helt
> kostnadsfritt bl.a. Gradängen (max 40 pers) och Hörsalen (max 99):
> https://www.goto10.se/hall-event/eventlokaler-stockholm/
>
> Vid fysiskt event går det även att livesända via Youtube (jag kommer
> prata med dem igen om öppna alternativet PeerTube).

Youtube (Google) skulle var olämpligt som jag ser det. PeerTube desto
bättre, om det går att ordna. Om inte annat kan väl det här vara ett
tillfälle att förklara för Goto10 varför de borde befria sig från
Google.

Frågor till alla på listan:

- Är det bra eller dåligt med ett fysiskt möte (i Stockholm)? Eftersom
projektet handlar om digitala lösningar, finns en poäng med att också
ha digitala möten?

- Vad ska eventet heta?
Ett förslag: "Samverkan för fri e-legitimation i Sverige -- är du med?"
Andra förslag?

- Vilka bör bjudas in, och vad är bästa sätten att bjuda in?
Några jag tänker på: DIGG, Internetstiftelsen, och så Riksdagens
digitaliseringsutskott som Mattias nämnde? SUNET? Journalister som
skrivit om detta och relaterade ämnen?

- På styrelsemötet i tisdags nämndes 20 juni som förslag på datum,
möjligen vid lunchtid då. Är det en bra dag och tid?

/ Elias

Listan för diskussion om fri och öppen e-legitimation är öppen för alla.
Arkiv: https://lists.dfri.se/eleg-projekt/