Re: [eleg-projekt] DFRI E-leg evenemang juni?

Hej Mattias och Cynthia och alla andra på listan!

Jag svarar på några saker, kanske i lite annan ordning än de skrevs.

Cynthia skrev:

> Jag vill bara säga att jag är väldigt positiv till detta
> och att jag tror ett fysiskt möte i Stockholm blir bäst
> ifall vi vill försöka nå fram till myndigheter/utskott.

Okej!

Cynthia skrev:

> Jag tror att YouTube är bättre än inget, jag tänker att
> vi vill försöka nå fram så mycket som möjligt även om det
> betyder att vi behöver streama det på YouTube.
> Jag vill liksom inte att vi ska hindra det här projektet
> bara för att YouTube är en tjänst från Google.

Jag förstår, men det jag tänker är att det kan avskräcka också, t.ex. jag själv blir ganska osugen på att delta i något som sägs handla om "frihet" eller liknande där man samtidigt förväntas godkänna Googles användarvillkor för att kunna vara med. Det går ju inte ihop. Men ni har såklart rätt i att det går att nå fler, de flesta tycker väl det är helt normalt att allting sker på Googles villkor hela tiden. Allt behöver inte handla om att nå största möjliga antal människor, det finns också en fråga om vilka man når och vilka man skrämmer bort. Jag tror det finns en grupp som är intresserade som kommer att tycka att det sänker trovärdigheten om YouTube är inblandat. I alla fall tänker jag själv så ibland, "om de visste vad de pratade om skulle de inte använda YouTube för det här". Men det kanske är väldigt få som tänker som jag, och risken att tappa dem kanske är ett pris värt att betala så att säga, för möjligheten att nå fler.

Mattias skrev:

> Att Goto10 och andra kan växla över till fria alternativ
> ser jag som andra projekt än detta

Ja, jo, visst. Ni är också två mot en, om inte andra i projektet tycker till så får jag konstatera att jag är nedröstad på den punkten. :-)

> Mitt tips är att lägga upp det på dfri.se & på goto10.se
> så det har chans att komma med i nyhetsbrev med 15 000 läsare.

Ja det skulle ju vara toppen om vårt event kunde synas i ett sånt nyhetsbrev!

Mattias skrev, om namn på eventet:
> Förslag:
> "Sverige kan bättre än BankID - samverkan för fri e-legitimation"

Strålande bra namn tycker jag! Mycket bättre än förslaget jag hade förut.

Då har vi det här förslaget till event:

Namn: "Sverige kan bättre än BankID - samverkan för fri e-legitimation"
Tid: mån 20 juni klockan 13:00-14:00
Plats: Någon av Goto10-lokalerna i Stockholm
Goto10.se hanterar deltagaranmälningar och kanske livesändning

Program (förslag):
- Kort presentation av problemet och varför det är viktigt
- Vi berättar om möjligheten att skapa en fri lösning och ansluta den till Sweden Connect, och att DFRI söker partners till det
- Frågor och diskussion

Kan det bli bra?
Obs: frågan är inte menad bara till Mattias och Cynthia utan lika mycket till alla andra, vad tänker ni om det här?

/ Elias

Listan för diskussion om fri och öppen e-legitimation är öppen för alla.
Arkiv: https://lists.dfri.se/eleg-projekt/