[DFRI-listan] Mail till DN angående anonymitet kring DN Granskar

Hej

Dagens Nyheter lanserade en tjänst som heter DN Granskar för en vecka sen. På sidan tar de upp att tjänsten är krypterad och att de garanterar anonymiteten via källskyddet. Det första stämmer men anonymiteten bli utsatt i och med Datalagrings Direktivet. Jag hade tänkt skicka iväg ett meddelande till DN om att de kan informera om Tor och hur det kan användas för att skydda tipsaren. Undrar om jag kunde få lite hjälp med att dels korrekturläsa och dels se så att jag inte missat något viktigt.

Mailet:

"Hej

På er tjänst DN Granskar skriver ni "Vi garanterar alla tipsare anonymitet". Sedan Datalagrings Direktivet trädde i kraft den 1:e maj så är all internet leverantörer tvingade att spara loggar om vilka IP-adresser som kommuniserar med varandra och detta påverkar anonymiteten kring eran tjänst. Jag skulle rekommendera att ni föreslår att användare använder Tor när de kommuniserar med er för att göra det svårare att spåra vem det var som skickade informationen. Jag hjälper gärna till att komma med förslag på hur denna informationen ska presenteras och eventuella frågeställningar ni har.

Med vänliga hälsningar
Kristian Lundkvist"

Som sagt, feedback uppskattas.

//Kristian "Ethrea" Lundkvist