Re: [DFRI-listan] Skall vi arrangera Cryptoparty Stockholm?

What about a specific intro type discussion, such as "Why Security Matters to foreign officials and Journalists"

2012/11/14 Linus Nordberg <linus@xxxxxxxxxxx>
anders@xxxxxxx wrote
Wed, 31 Oct 2012 10:45:14 +0100:

| Stockholms hackerspace Sparvnästet kommer att ordna ett Cryptoparty
| som avslutning på sitt vinterprogram. Det blir den 12 Februari
| 2013. Vi i hackerspacet gör det gärna tillsammans med DFRI.
|
| Kanske finns det rent av någon på listan som skulle kunna tänka sig
| att agera "facilitator" och leda diskussion och workshops?

Perfekt! DFRI är gärna med och arrar.

Jag har börjat jaga lite folk som kan tänkas presentera. Vad jag förstår
skall kryptopartyn primärt rikta sig till användare som vill lära sig
mer om praktisk användning av system som använder kryptografi.

Jag kan tänka mig att vi vill behandla följande områden:

- SSL/TLS (web)
- Krypterade filsystem (disk, USB-sticka)
- PGP (mejl)
- Tor (anonymt internet)
- VPN (insynsskyddad internettunnel)

Förslag på mer? Vi kan flytta det här till DFRI:s wiki så
småningom. Eller om Anders hellre vill ha det hos Sparvnästet?

Om vi tror att tiden räcker så skulle jag väldigt gärna vilja att vi kör
några mer avancerade presentationer om krypto också. Jag vet t.ex. att
den här listan huserar minst en person som vet väldigt mycket om
s.k. "side channel attacks" på flera funktioner i OpenSSL. Vi känner
också flera personer som har erfarenhet av att implementera
kryptografiska funktioner i vitt spridd programvara.

Anders, vill du skapa
https://cryptoparty.org/index.php?title=Stockholm&action=""> ?

Mer om CryptoParty:
https://en.wikipedia.org/wiki/CryptoParty