[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: [DFRI-listan] kakverk



Erik Josefsson <erik.hjalmar.josefsson@xxxxxxxxx> wrote
Fri, 22 Mar 2013 10:51:48 +0100:

| On 03/22/2013 09:44 AM, Linus Nordberg wrote:
| > Erik Josefsson <erik.hjalmar.josefsson@xxxxxxxxx> wrote
| > Fri, 22 Mar 2013 07:35:24 +0100:
| >
| > |     "If the practice of brands pseudonymising data was approved, it
| > |     would see *the creation of a new category of data* that would store
| > |     cookies and IP addresses so that individuals could be assigned the
| > |     same pseudonym across various devices. The information could then be
| > |     grouped together for analysis without putting personal data at risk."
| > |     http://www.marketingweek.co.uk/news/government-mulls-data-targeting-alternatives/4005990.article> | 
| > | Låter som trolleri.
| >
| > Förstår inte riktigt vad dom menar. Om dom tänkte kalla mig
| > "ohsietahmeegheelieshoothohjaengiumoohu" istället för "Linus Nordberg"
| > så gör det mig inte så mycket tryggare, snarare tvärt om. Jag läser det
| > som att dom fortfarande vill knyta all min surf till samma
| > pseudonym. Att tvätta det datat tillräckligt för att göra det svårt att
| > knyta en sådan pseudonym till en individ är... nog svårt. (T.ex. trodde
| > nog AOL att dom hade gjort rätt när dom publicerade sökdata den där
| > gången [http://en.wikipedia.org/wiki/AOL_search_data_leak]).
| 
| Kan vi fråga kommissionen nåt smart om det här, för det verkar som om
| dom inte fattat det du säger? Det är ju trots allt kommissionens
| "Director general for communications, content and technology" Robert
| Madelin som pratar.

Delen med "without putting personal data at risk" är oroande. Kan vi
hitta det någon annanstans än i ett referat av ett anförande, publicerat
av en webtidning som heter MarketingWeek?


| Dessutom kan vi fråga regeringen vad dom har fått för frågor och om dm
| behöver hjälp att svara:
| 
|     "Officials from justice departments across Europe have been asked to
|     explore to what extent using pseudonymising data could affect
|     advertisers’ obligations to data protection."

Hur gör man det?