Re: [DFRI-listan] Fwd: Sacharovpriset till Snowden?

Utkast på svar till Stefan:Svallfors (några tankar?):

Hej Stefan

Det finns en chans att Snowden kan få Sacharovpriset i december, men för att det ska gå behöver han nomineras av 40 stycken konservativa Europaparlamentariker innan 12 september[1].

Om jag förstått sakent rätt så håller du med om att Snowden förtjänar Sacharovpriset. Du är inte ensam, polska politiker/tänkare har redan lyft Snowdens asylansökan på EUs agenda[2]. Ju fler som påpekar riskerna för Snowden om han skickas tillbaka till USA, ju sörre chans är det att Snowden överlever som individ och att "wistleblowers" får ökat skydd i internationell lag.

Det vore fantastiskt om du och Thomas Hammarberg kunde skriva en artikel i DN eller SvD om varför Snowden kvalar in för Sacharovpriset och behöver stöd från EU.

Med er artikel i ryggen ökar chansen att en eller annan av de 275 konservativa Europaparlamentarikerna tar modet till sig och nominerar Edward Snowden till Sacharovpriset.

Och är han nominerad av en splittrad konservativ grupp finns faktiskt en chans att hans nominering till slut får stöd av en majoritet i Europaparlamentet [3].

Emil Tullstedt

--
Emil Tullstedt