[DFRI-listan] sms+mail -> txt+mail

Jag har två appar i min telefon som jag använder med känslan av att den ena är lite mer privat (sms). Fastän det kostar och är ganska dyrt har jag alltså skickat tusentals sms fastän jag lika gärna skulle kunnat maila. Jag tror inte att jag är ensam om detta.

Jag skulle kanske kunna klara att sluta smsa och bara mejla, men kom just på att det kanske inte är så dumt att ha ett irrationellt beteende om man skulle byta ut sms-tjänsten mot den nya tjänsten TXT.

Den finns inte än, men skulle kunna uppfinnas. Alltså en tjänst som man använder när man vill vara helt privat. Alltså en tjänst som beter sig på det sättet man tror sms funkar. Kanske med ett helt nytt protokoll?

Grejjen är den att även om jag börjar kryptera mina mail (försöker igen och igen...), så tror jag att mitt invanda mail-beteende förr eller senare kommer att klanta till det för mig.

När man vill vara privat går man ju undan, viskar eller gör nåt annat distinkt så att man själv vet att man är privat. Visst skulle det hjälpa om hela min mailklient blev blinkande röd om jag skulle göra bort mig, men rent teoretiskt så borde risken för misstag vara mindre om man helt enkelt "gör" på nåt annat sätt när man ska prata avskilt och enskilt med folk.

Men TXT kanske redan finns?

//Erik