Re: [DFRI-listan] vilkor för användade av DFRI:s mailtjänst

On Tue, 2013-09-03 at 10:40 +0200, Sus Andersson wrote:
> Det där låter ju alldeles fantastiskt! Men hur kommer DFRI undan krav på
> att lagra trafikuppgifter? Eftersom jag inte varit med på möten begriper
> jag inte det, men det vore intressant att veta!

En tjänst enbart för medlemmar är inte en "allmänt tillgänglig
elektronisk kommunikationstjänst".  Anser jag då.

Men det är otestat vad domstolar säger om det där... Om det inte finns
några direkta hinder för allmänheten att bli medlemmar annat än en liten
medlemskostnad, kan det eventuellt anses vara t.ex. en kostnad för
tjänsten och därmed vore den allmänt tillgänglig, och därmed skulle LEK
gälla inkl DLD (dvs. SMTP-logg i praktiken).

mina två ören.
/M