Re: [DFRI-listan] Kanske uppenbart (men inte för mig)?

Jonas Sissokho <jonas@xxxxxxxxxxxx> wrote
Sun, 15 Sep 2013 23:11:18 +0200:

| Tycks dock vara nya tider i antågande. Att diskutera
| krypteringsstrategier och samtidigt ha en alla-spjäll-öppna
| e-postlista känns lite problematiskt, åtminstone för mig.

Just hemligt krypto fungerar inte. Många andra saker är också svåra att
göra i hemlighet, bl.a. p.g.a. att det är omöjligt att dela en hemlighet
med någon -- en hemlighet som fler än en person känner till är ingen
hemlighet.

Därmed inte sagt att inte det finns många diskussioner som är
semi-hemliga, som bedrivs i ett fysiskt möte eller i en mejltråd med ett
fåtal deltagare.

Vilken typ av DFRI-diskussioner tror ni skulle kunna fungera bättre i en
icke-publicerad lista? Om vem som helst får gå med på listan så har man
ju inte mycket kontroll över vem som läser den ändå. Så det är ju ett
mellanting mellan öppen och sluten. Har vi behov av sådana listor?

Till sist, ytterligare en viktig poäng med en publikt indexerad lista är
att man kan referera till postningar med en URL. Ta t.ex. Andreas brev
tidigare ikväll om ACTA-dokumenten.