Re: [DFRI-listan] Internetuppkoppling?

Den 5 oktober 2013 10:00 skrev Martin Millnert <martin@xxxxxxxxxxx>:
On 4 okt 2013, at 23:03, Erik Nihlen <erik.nihlen@xxxxxxxxx> wrote:

Den 4 okt 2013 22:20 skrev "Martin Millnert" <martin@xxxxxxxxxxx>:

> Fast man kan ju bygga nät med olika mycket Single Point Of Failure, och rent statistiskt vore det inte otänkbart att operatörer åtminstone skulle redovisa något slags jämförelsetal. :)

Redovisa vadå för jämförelsetal?

Nån slags Average(MTBF-per-kund) tal på nåt vis.

Vi för ingen sådan statistik. Kan vara kul att kolla iofs. Ska kika på det.

Det är svårt att bygga bort spof:ar i access till enskilda hus till ett bra pris.

Jo men här pratar vi väl om nån infratunnel med ett antal tusen fiber som smält (eller?) och tar lång tid att laga. Om accessfibers (alltså fibern från nån distributions- eller aggregerings-nod till enskilda fastigheter) går i tunneln är det förståeligt att det tar tid att få upp dem, men samtidigt är det då en svag punkt att låta "stor mängd" kunder få en fysisk SPOF.

Vi pratar om en tunnel som rasat efter sprängning/brand. Tar tid att säkra upp.

Jag har en kollega som är drabbad av samma avbrott, och har bara gissat att det verkar vara väldigt många drabbade.  Är det så, kan man oavsett allt, ändå ifrågasätta antingen fiberstruktur/tillgång på diversifierade vägar eller riskavvägningen enskilda operatörer gjort i att lägga "stort antal kunder" bakom en enda förbindelse på något sätt.

Flera fastigheter. Inget konstigt att flera förbindelser går från dist till access gemensamt. Klart det är riskavvägning. Fibertrunkar som går i tunnlar är säkra.

Bygga någorlunda redundans i dist i normal svensk stad kostar mindre än tio kronor extra per abbonent... Lätt värt IMO.

Räkna gärna på en BRF med 30-40 lägenheter. Dina siffror stämmer inte :) Eller fråga en villaägare om du vill.

Och lite tudelad av idelogiska anledningar mellan att genom lagstiftning el dyl kräva detta, kontra att bara kräva att konsumenterna får tillgång till informationen om hur många niors upptid den kan räkna med. Jag tror lätt att en majoritet av konsumenterna skulle lägga nivån en bra bit över de typ två nior som man får idag som värst.

Redundans från källare till enskild bostad är ovärt, medhåll (iaf på L2 och upp).  Dock dras det oftast upp mer än 1 fysisk fiber eller mer än 1 CAT-6-kabel, vilket är redundans på L0-nivå :) och det hjälper till att återställa tjänst snabbare då grannen borrat av en av dem. Så det är faktiskt bättre redundans där, längst ut i nätet, i termer av tillgång på backup-kabel, än vad som verkar vara fallet för förbindelserna genom den där tunneln. :)

Trevlig helg!

/M