Re: [DFRI-listan] Re: "EU-dokument kan bli hemliga med ny lag"

Det verkar inte vara någon större svårighet eller återhållsamhet att sekretessbelägga uppgifter i Sverige idag som det är. Det ser inte ut att vara en fråga om "anpassning":

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/reinfeldt-stoppar-billstromuppgifter_8680880.svd

http://www.dn.se/nyheter/sverige/reinfeldt-stoppar-billstromuppgifter/

Statsministern sekretessbelägger "personligen" sin partikollega och tillika migrationsminister Tobias Billströms aktieaffärer.

Jag gjorde ett (halvhjärtat) försök att få fram ett överslag på antalet sekretessbedömningar som leder fram till sekretessbelagda uppgifter men jag fick inte fram någon siffra. (Tio eller 5000 är intressant enligt min mening i ljuset av att allt från enskilda ministrars förehavanden till budgetfrågor* tydligen blir belagda med sekretess.)

* http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stridsvagnarna-miljardrustas_8408114.svd

//j0nas