Re: [DFRI-listan] Whistleblower-sajt med GlobaLeaks

Exakt så. Det finns en annan aspekt av varför medieföretagen borde drifta det själva, en vinkel som de själva nog är snabba med att framhålla: det är en benhård konkurrens mellan exempelvis de olika morgon- och kvällstidningarna som övertrumfar fördelarna med en centraliserad tjänst a la Globalleaks. Även om det från ett teknisk perspektiv skulle fungera, så skulle jag bedöma sannolikheten att exvis Svd och DN skulle dela på en så viktig it-tjänst som extremt låg. Däremot har mediemarknaden sedan flera år som bekant utvecklats på ett sådant sätt att antalet frilansare ständigt ökar och mängden fast anställda minskar. För de frilansande mediearbetare som vill vara tillgängliga för uppgiftslämnare, och omvänt, de journalister som jobbar på avslöjande reportage de ännu inte sålt in, så borde en "gemensam" tjänst vara till stor nytta. Som nämnts tidigare är det ett kommunikativt problem om en sådan tjänst drivs av något eller några som inte de som ska använda tjänsten känner till och litar på. Då finns risken att tjänsten helt enkelt inte används.

/Mvh
/Hasse

Mr. Hans Erik Nilsson | Voice: +46 73 6636331