[DFRI-listan] Januaris länklista

Hej!

Linus föreslog på mötet idag att jag satte samman tre paragrafer med lite saker som människor här i listan borde ha koll på - so here goes:

Den 5:e december, samma dag som :DFRIs sista CryptoParty 2013 kom EU Kommissionen med en "konsultation" där de frågar allmänheten om vad de tycker om upphovsrättslagstiftningen i Europa[1]. Konsultationen släpptes med en 61 dagars svarstid, vilken löper ut 5:e februari - och för alla som tycker att det är viktigt med upphovsrätten eller påverka DRMs juridiska skydd så är det superviktigt och väldigt konkret att svara på konsultationen. Piratpartiets EU-parlamentariker Amelia Andersdotter har släppt en guide till vilka av konsultationens 80 frågor som är mest relevanta för dig beroende på intresseområde[2]. Utifrån Amelias guide har också webbsidorna http://youcan.fixcopyright.eu/ och http://copywrongs.eu/ dykt upp (den tidigare är mer utförlig och till för föreningar, företag och privatpersoner med stort intresse av frågan medan den senare är riktad till privatpersoner som vill lätt kunna svara på frågorna i konsultationen.

Den 20 juni 2013 släppte regeringen en departementspromemoria (undersökning) ds 2013:43[3] där Kulturdepartementet efterfrågade en lagstiftning som skulle illegalisera privat införskaffande och nyttjande av utrustning för att kringå s.k. tekniska skydd (DRM, med andra ord). Remissvaren lämnades in senast 20 september 2013, och 64 företag (nästintill alla representanter för upphovsrättsindustrin eller myndigheter) kallades som remissinstanser[4]. Promemorian uppmärksammades inte, och därför är de remissvar som kommit in nästintill exlusivt från organisationer utan intresse av att skydda individens rätt att nyttja den elektroniken man har köpt på sätt som inte är menade, kanske genom att för privat bruk spela in program på TV och liknande. Jag känner att det är högaktuellt att påpeka problematiken i lagstiftningen kring tekniska skydd för att slippa se en lag som väldigt tydligt ger företag en möjlighet att begränsa sina kunders rättigheter.

I lördags var det ett år sedan HR-aktivisten, mannen som stoppade SOPA, Demand Progress- och Reddit-grundaren Aaron Swartz begick självmord. Aaron var nog den enskilt viktigaste faktorn för varför jag beslöt mig att det var dags att engagera mig för mänskliga rättigheter och inte bara sitta och se på suckandes om hur politikerna inte fattar ett skit. Jag fastnade i allt som skrevs om Aaron, hans arbete fascinerade mig och hans död förfärade mig. När jag i höstas såg trailern till dokumentären om människan jag bara vagt hade hört om och alls kände så kunde jag inte sluta gråta[5]. Det säger kanske inte så mycket, för jag har väldigt lätt för att gråta när det handlar om människor vars mänskliga rättigheter inte skyddas ens av deras egna regeringar. Amerikanska Internetdrivna organisationer har beslutat att i minne av Aaron avsätta den 11 februari som The Day We Fight Back[6] - och vi pratade på mötet idag om hur vi kan uppmärksamma alla de problem vi ser här i Sverige och i EU på den dagen, men kom inte fram till något konkret. Är det någon som har en schysst idé, har en vän som har en schysst idé eller vadsomhelst så var en stor del av mötesdeltagarna idag intresserade av att hänga på aktioner.

--
Emil Tullstedt
sakjur

[1] http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/2013/copyright-rules/index_en.htm