[DFRI-listan] BOYD-guidelines (särskilt i offentlig förvaltning/sektor)

Hej listan!

Skulle vilja fråga er som har en fast eller tillfällig anställning om er
arbetsgivare/arbetsplats har nån typ av BYOD-policy[0]. Och om ni
isåfall skulle kunna peka på den med en länk. Särskilt om ni jobbar inom
offentlig förvaltning/sektor, inklusive kommun/riksdag/regering.

Jag frågar därför att DebianParl-projektet[1] i europaparlamentet delvis
kommer att handla om hur vi som kommer att köra systemet på egna laptops
kommer att tillåtas använda EP's resurser (wifi, mail). Som det är nu
får vi inte access till EP-PRIVATE (wifi) och vi får inte använda våra
egna @europarl-adresser.

Vi jobbar på att få det, och om det skulle finnas tillåtande
organisationer/institutioner så tror jag det skulle vara mkt bra att
kunna referera till dem. Vi vet till exempel att Kommissionen kan
använda mailinglistor[2] medan vi som jobbar i EP inte kan det[3], och
redan detta faktum är ett mycket effektivt argument för att få igång en
dialog.

Jag frågade Karen O'Donoghue[4] om BOYD-guidelines i förrgår på
DFD2014[5] och hon refererade till att det finns nåt som heter Best
Common Operational Practices men det var lite oklart om nån jobbar med
just BYOD-guidelines. Det närmaste jag kommer är en sida hos ISOC som
heter Best Current Operational Practices – Regional Efforts[6].

Tacksam för BOYD-tips! :-)

//Erik

[0] http://en.wikipedia.org/wiki/Bring_your_own_device
[1] https://wiki.debian.org/DebianParl